2022-06 Vancouver & Alaska

Gefascineerd als we waren door de gletsjers in het zuiden van Argentinië / Chili (zie onze 2015-reis) wilden we meer van hetzelfde en waar kan je daarvoor beter terecht dan in Alaska ! We opteerden nu eens voor een cruise. Na wat vergelijken viel de keuze op het D5C-traject van de Holland America Line. Cruising vanuit Vancouver, langs de Inside Passage noordwaarts met een bezoek aan Glacier bay tot in Whittier aangevuld met een landarrangement per trein via Anchorage naar NP Denali om te eindigen in Fairbanks.

Zie ook ons ALBELLI-fotoboek

We kozen voor een bepaalde periode waardoor we vaarden met de MS Noordam, een cruiseschip gebouwd in 2006 dus niet het modernste maar wel zeer net en mooi ingericht en daarenboven 'gastronomische' maaltijden ! Dus absoluut een aanrader. Ook heel leuk is het feit dat het schip in iedere aanlegplaats aan de beste, meest centrale kade kon aanmeren.

Deel 1 = Citytrip "Vancouver"

Dag 1 te voet op ontdekking in Downtown vanaf de cruise terminal "Canada Plae" en langs False Creekk

Dag 2 : fiets gehuurd bij Van Bikes in het station en op stap richting Stanley Park met o.a. het Totem-park, English Bay en Granville Island langs heel leuke en nette fietspaden

Deel 2 = Cruise met de MS Noordam langs de "Inside Passage" richting Alaska met haltes in Ketchikan, Juneau en Skagway en een uitgebreid bezoek aan Glacier Bay

en op zoek naar walvissen !!

met tot slot een bezoek aan Mendenhall Glacier nabij Juneau

In Skagway kom je in de sfeer van de "Klondike-Goldrush" van 1896 toen duizenden hier aan kwamen en te voet de White Pass (888m hoog) over trokken richting de Yukon waar goud gevonden was. De "White Pass and Yukon Railroad" werd in 1898 aangelegd om goudzoekers en allerhande materialen te vervoeren. Nu is de treinsreis een mooie toeristische attractie die het mooie Alaska laat zien.

Hoogtepunt van de cruise : het bezoek aan "Glacier Bay". We varen de ganse dag rond in de baai om de verschillende gletsjers van nabij te bekijken en het weer viel reuze goed mee.

en op de laatste dag van de cruise nog een bezoek in wat grijzer weer aan College fjord nabij Whittier waar nog een 5-tal gletsjers te bewonderen zijn.

Eindpunt van de cruise was Whittier waar we de Alaska Railroad namen richting Anchorage, een rit van +/- 2 u langs de "Turnagain Arm"

Na een korte verkenning van Anchorage

de volgende dag terug de trein op, deze keer de "Mc Kinley Explorer" van de Holland America Line naar het binnenland van Alaska, nl. het Denali National Park, waar de Mount Denali (vroeger Mount McKinley), de hoogste berg van Noord-Amerika gelegen is (6.190 m). De gehele dag prachtige landschapppen !

Aangekomen in het McKinley Chalet Resort waar we 2 nachten verbleven

Naast wandelingen op eigen houtje namen we ook deel aan de "Tundra Wilderness tour" door het Nationaal Park, heel mooie natuur, wel jammer van de oubollige bussen die o.i. helemaal niet geschikt zijn voor dergelijke "sightseeing".

De reis zit er op, via Fairbanks terug naar Europa

En vanuit het vliegtuig krijgen we nog een enig zicht op "Mount Denali", "the great one" in de lokale taal

Onze reizen

En wat staat er zoal nog op onze 'bucket list' ?

Brazilië (de Pantanal), Mexico-Guatemala (de Maya-route), Spitsbergen, Egypte met de Nijlvallei, Oost-Indië (Orissa) of Zuid-Indië, Laos, Oeganda-Tanzania-Kenia of Namibië, Ethiopië, Nieuw-Zeeland, Cappadocië ... ... ook in Japan zijn we nog niet geraakt. En dan zijn er nog SanFrancisco, LosAngeles...

China

"In voorbereiding" Shanghai - Guangxi - Yangshuo - Xi'An - Beijing

2023-06 Kopenhagen

het stadhuis, naar het model van dat van Sienna het opera-gebouwVrijstaat "Christinia" : De bibliotheek  van buiten gezien :en van binnen, zowel oud als nieuw : Excursie naar HELSINGOR :

2023-03 Costa Rica

"under construction"  We starten in de hoofdstad San José en maken kennis met de inwoners van Costa Rica, de "Tico's". Het nationaal museum:  Het parlement :   De Kathedraal :  En dan trekken we de natuur in, eerst richting de Caribische kust naar het NP...

2022-12 Gambia (Kotu beach)

Strandvakantie in Gambia, iedere dag zon, ruim meer dan 25°, leuk toch voor een december-maand. Eerste kennismaking met Gambia tijdens de transfer van de luchthaven naar het hotel : Naast vele strandwandelingen toch ook even op onderzoek in de omgeving, o.a. op de vismarkt van Tanji maar ook op...

2022-06 Vancouver & Alaska

2021-12 Dubai (V.A.E.) & Expo2020

Vervolg van ons bezoek aan Dubai in 2017 (zie ook het vorige artikel)   met o.a. DUBAI Frame  één van de weinige openbare stranden "La Mer" :  een jeepsafari door de duinen even buiten de stad én uiteraard een bezoek aan de uitgestelde wereldtentoonstelling EXPO 2020

2021-09 Kreta

Wat strandvakantie,  een stevige wandeling door ROUVAS-kloof, en wat geschiedenis opsnuiven in KNOSSOS.